Wednesday, 18 December 2013

Help je kind kiezen in 5 stappen.

ik kan niet kiezen!

Herken je dit bij jezelf? 
Kan je bij het helpen van je kind niet kiezen?
Wat is beter: doorzetten of de tijd nemen, achter de broek aanzitten of met rust laten?

Natuurlijk weet je dat je moet proberen om je kind te motiveren om door te zetten, dat je moet kijken naar de hele context, dat je je verantwoording als opvoeder moet nemen enzovoorts, enzovoorts.
Maar iedere situatie is weer anders en je moet soms `a la minute kiezen op een hoogst ongelukkig moment...

Wat kan je helpen?
5 stappen kunnen je helpen. Kijk naar je hand, loop in gedachte de stappen langs en bepaal je keuze. Des te vaker je de stappen langsloopt, des te sneller het gaat. En voor je het weet kan je bewust en verantwoord kiezen `a la minute!

Duim: contact (heb je goed contact met je kind en met jezelf nu om na te denken? Kan je er op terugkomen over ... 5 minuten, een half uur? Communiceer dat met je kind en/of met jezelf.)

Vinger: wens (Denk van probleem naar oplossing. Wat wil je voor je kind, wat wil je kind? Verwoord dat of schrijf het op. Dan hoor je of zie je duidelijker het doel voor je kind.) 

Vinger: voordeel (Geef een aantal redenen waarom het doel een goed doel is, voor jou en laat je kind er ook een paar noemen voor zichzelf.)

Vinger: vertrouwen (Spreek uit dat je er vertrouwen in hebt, refereer naar voorgaande gelukte acties.)

Pink: afspraak (Maak een afspraak met je kind (of met jezelf). Ook wat betreft het 'helpen onthouden' als het doel buiten beeld raakt.)

Volle hand: high five (Wees blij met je keuze. We gaan er voor!)

Ik heb er vertrouwen in dat het je op deze manier goede keuzes maakt. Ben Furman (Finse psychiater, www.benfurman.com) heeft dit ontwikkeld voor ouders. Hij richte het op het bespreken van probleemgedrag. Ik denk dat het ook prima te gebruiken is bij het maken van verantwoorde keuzes.

Veel plezier en succes!
Laat me weten wat je uitgeprobeerd hebt en of het werkte. Ik hoor het graag! 

Wil je meer weten, een workshop over deze aanpak of weet je voor wie/welke organisatie het interessant zou kunnen zijn: mail het me!  e.dejong@elladejong.com

Smile,
Ella de Jong
www.bureau-uil.nl
www.elladejong.nl
PS Ik ga het zelf uitproberen op keuzes die ik in 2014 wil maken :-)



Thursday, 21 November 2013

Communicatie die energie geeft en weerbaar maakt.

Kracht Opbouwende Communicatie maakt weerbaar en energiek.

Bij kinderen en volwassenen, bij gezinnen en teams, in huishoudens en grote organisaties; het werkt overal: ik noemde het eerst "Moving Communication". In alle gevallen komt iedereen er sterker uit. Het is communicatie die je in beweging zet. Letterlijk en figuurlijk.

Hoe ga je met elkaar om als er sprake is van een problematische sfeer?
Wat zeg je, wat doe je?
Wat kan je doen om de ander, elkaar als team, het bedrijf, de organisatie de energie en de hoop op betere tijden weer terug te geven?

Probeer de volgende stappen uit en kijk welke het beste werkt.

1. Kijk naar zaken die (gelukkig) nog wél goed gaan.
Maak een lijstje van minimaal drie onderwerpen die OKE zijn. Het gaat om zaken die buiten jou liggen en ook om zaken waarbij jij een onderdeel vormt; een bijdrage levert. Zie je ook de kleine dingen?

2. Kan je iets gebruiken uit de OKE-lijst wat inzetbaar is op andere momenten? 
Beschrijf precies wat er voor-tijdens-na de OKE onderwerpen gebeurt. Probeer heel divers te zijn: doen-denken-kijken-horen-voelen-ruiken-enz. De kunst is om de hele kleine verschillen te zien bij de goede momenten en díe inzetten op mindere momenten.

3. Geef een compliment en laat waardering horen.
Nu is het de kunst om niet cynisch te zijn. Het gaat om procescomplimenten: "Daar heb je lang aan gewerkt, zeg" (doorzettingsvermogen), "Ik zou het afgeraffeld hebben." (indirect compliment over goede afhandeling), "Gelukkig zitten we nu allemaal om tafel, iedereen heeft even tijd gemaakt, bedankt." ( waardering laten horen, ook al duurde het wellicht (te) lang voordat iedereen aanwezig was.)  Het gaat om positieve zaken die aanwezig zijn, benoem die!

4. Bedenk wat je zou doen als het problematische opgelost zou zijn, zomaar opeens? 
Doe alsof het problematische opgelost is; alsof je precies weet hoe je er mee om moet gaan.
Wat zie ik jou dan doen en zeggen? Welke acties zou je ondernemen?
Probeer het zo gek mogelijk te maken: in je gedachten kan alles! Kies iets uit en doe dat.

5. Zoek een buddy.
Bespreek "in het geheim" bovenstaande punten en vraag je buddy om op je te letten. Merkt hij/zij met welk punt je bezig bent??

Onthoud dit: de positieve energie die je er in steekt wordt opgemerkt om je heen. Daar krijgen anderen energie van en putten er hoop uit. Echt waar! Als je ondanks problemen toch positieve zaken kunt vinden en als je kunt handelen alsof het allemaal positiever is, dan kan je dat wellicht in je eigen moeilijke situaties ook toepassen. Het vergt alleen doorzettingsvermogen en creativiteit, that's all. Als je je complimenten en waardering meent, ben je in staat om je in te leven in een ander: super! De wereld heeft veel behoefte aan dat soort mensen. Oftewel, bij Moving communication ofwel: Kracht Opbouwende Communicatie zet je jezelf in beweging (met name mentaal) en de problematische situatie zal ook in beweging komen.

Veel plezier en succes!
Laat me weten wat je uitgeprobeerd hebt en of het werkte. Ik hoor het heel graag! Als dank voor je reactie (ik leer er weer van) mag je me een coachvraag stellen die ik gratis zal beantwoorden.
Smile 
Ella
PS herken je zinnen uit de vorige blog? Dat is goed opgemerkt van jou!

www.elladejong.com 
Kijk welk boek(je) in 2017 bij SWP uitgegeven gaat worden. Klik op 'agenda'. Zeer herkenbare 'oefeningen' staan er in beschreven!
www.bureau-uil.nl

Tuesday, 22 October 2013

Wat wil je echt?

Weet je wat je echt, zeker weten wil?

Sommige mensen, sommige pubers, weten het niet.
Ze blijven zoeken.
Misschien zijn dit een paar tips om er achter te komen wat je wilt.
Leuk om de tips te lezen en te ontdekken dat je "het juiste" doet.

1. Kijk goed om je heen.
Maak een lijstje van vijf zaken waar je vrolijk van wordt. Het gaat om zaken die buiten jou liggen. Probeer het heel divers te laten zijn: dingen-mensen-dieren- enz.

2. Kijk goed naar jezelf.
Maak een lijst met vijf zaken waar je vrolijk van wordt als je ze ervaart. Probeer heel divers te zijn: doen-denken-kijken-horen-voelen-ruiken-enz.

3. Bedenk vijf dingen waar je dankbaar voor kan zijn; blij over kunt zijn. Blij omdat je .... iets hebt meegemaakt, iets hebt gedaan, iets speciaals bezit, juist op dit moment ... enz enz. Het gaat om zaken die aanwezig zijn, niet om zaken die afwezig zijn.

4. Bedenk vijf bezigheden die je zou doen als je 1, 2 en 3 volledig zou kunnen inzetten.
Probeer het zo gek mogelijk te maken: in je gedachten kan alles! Kom je tot meer dan 80 bezigheden??
  
5. Is er tussen een van die vele mogelijkheden misschien iets wat je echt, zeker weten wilt gaan doen?
In ieder geval wilt gaan proberen?  

Als je, hopelijk, heel oud wordt en je kijkt terug op je leven, hoop ik dat je kunt glimlachen!
Glimlachen omdat je iets gedaan hebt waar je vrolijk van werd.
Omdat het je energie gaf.
Omdat het precies bij jou paste.

En onthoud dit: ook al "pakte het niet goed uit", de energie die je uitzendt door te doen waar jij vrolijk van wordt, wordt opgemerkt om je heen. Daar krijgen anderen ook energie van. Echt waar!

Veel plezier!
Smile 
Ella

www.elladejong.com
www.bureau-uil.nl

Thursday, 5 September 2013

Onderhandelen met pubers?


Onderhandelen met je puber?

Nee! Niet aan beginnen!
Natuurlijk! Overleggen moet altijd!

Pubers houden van uitdagingen en dagen je als ouder en leerkracht steeds weer uit om te beslissen: onderhandelen of niet?

Bijna iedereen kent het van heel dichtbij of van familie, vrienden of school: dat lieve meisje, die aardige jongen kan nu zij/hij in de pubertijd zit “opeens” heel erg drammerig doen, steeds weer terugpraten en ontzettend veel met zichzelf bezig zijn. In de volksmond heet dat brutaal, onverschillig en egoïstisch ...

Hoe krijg je zo’n puber op tijd aan tafel, op tijd thuis, op een sport? Hoe krijg je ze aan het maken van hun huiswerk, het doen van een huishoudelijk klusje? Hoe krijg je ze minder boos, aan het lachen?

Een paar tips die kunnen werken:
1.*    Geef ze het gevoel dat ze NODIG zijn. Zonder hun hulp, aanwezigheid is het gezin niet compleet, krijg je het eten niet op tijd op tafel. Enz. enz.

2 *   Laat ze voelen dat je blij bent met hun aanwezigheid, hulp, de ondernomen actie. “Thanks” en een kleine kneep in hun arm doet veel met ze, ook al willen ze (zogenaamd!!) niet dat je aan ze zit.

3 *    Bedenk over welke zaken niet onderhandeld kan worden. Houd dat op een zeer laag aantal en benoem dat kalm en rustig.

4 *   Geef ze ruimte om zelf te beslissen bij andere zaken. Er is altijd wel een beetje ruimte te vinden: “Over vijf minuten wil ik de tafel gedekt hebben.”, “Over twee weken wil ik dat je bij een sport bent wezen kijken.”

5 *   Overdrijf. “Als jullie hier blijven hangen, vat je kou, word je ziek, kan je niet naar school, haal je je diploma niet, krijg je geen verkering en verveel je je volgend jaar rot.” Ze voelen dat je het goed met ze bedoelt en dat is wat ze nodig hebben ondanks alles wat ze uitstralen, zeggen en (niet) doen.


Over ieder bovenstaand punt vallen diverse blogs te schrijven.
Laat me weten waar jij wakker van ligt, waar jij een oplossing voor wilt.
En ondertussen: overdrijf voor jezelf ook zo nu en dan of SMILE ook al valt er niks te smilen, het helpt echt!

Ella de Jong
Counselor, coach en trainer.

Friday, 31 May 2013

Praktische tips om " ja, maar ... -denken" te veranderen in actie!


En dan nu … stilstaan én aan de slag.
Voor iedereen die met regelmaat  gevaarlijke en ongevaarlijke leeuwen en beren op de weg ziet.

De woorden “Ja, maar ..” worden vaak met recht uitgesproken omdat er gekeken wordt naar álle mogelijke gevolgen van een actie. Mensen die geen zin hebben om alle (negatieve) gevolgen te bekijken en op zich in te laten werken, worden nogal eens ongeduldig van de “Ja, maar-aanhangers”. Op een themaochtend van het ROC van Twente werd het “Ja, maar …”-denken flink op de hak genomen op een enorm leuke manier. Ik heb ontzettend gelachen en veel herkenbaars gehoord en gezien. Vooral op het eind. Zonder dat de theatertrainers het door hadden, verkondigden ze het ‘Oplossingsgerichte Woord’ en brachten dat zeer komisch in beeld.
Ik noem er drie:
1.   Kijk naar wat er wél is, ga daar mee aan de slag.
2.   Durf luchtig naar een probleem te kijken
3.   Probeer het met omdenken, wie weet waar je uit komt!

Het klinkt simpel, maar ik waarschuw: het is niet eenvoudig.
Ik herkende zeer veel omdat ik in mijn workshop "Doe de SMILE-dip" de deelnemers actief bezig laat zijn met het omdenken van " ja, maar ..." naar "wat kan ik anders denken of doen?".
Ik noem voorbeelden:
Ik begin bij nummer drie:
Pak een houten knijper, schrijf op 1 kant een negatieve eigenschap van jezelf (bijvoorbeeld koppigheid) en schrijf aan de andere kant het voordeel van die eigenschap op (bijvoorbeeld: vasthoudend. Dit gebruik ik bij mijn workshops in de hoop dat mensen tijdens het wasophangen nog aan me denken :-)  In welke situatie kan een probleem juist positieve kanten hebben?? Zodra je dat kunt zien, kijk je vaak anders naar de lastige situatie en kan je open staan voor nieuwe oplossingen.
Dan nummer twee:
Zet humor in cq relativeer meer! Mijn stokpaardje en lievelingsinzet bij het Oplossingsgericht werken en denken. Maak bijvoorbeeld het probleem giga giga GIGA groot of bedenk een grappige metafoor of bedenk wat er nog wél goed gaat (iets heel piepkleins) ondanks het probleem. Zodra je een SMILE op je gezicht krijgt voel je dat je het probleem anders benaderen kan. Gebruik dat moment en ga aan de slag!
En als laatste nummer een:
Ondanks de aanwezigheid van een probleem (misschien de afwezigheid van iets), kan je, door goed te kijken en na te denken tot de ontdekking komen dat er iets is wat in orde is, wat OKÉ is, wat gewaardeerd kan worden, wat … gebruikt kan worden om te bereiken wat je wilt. De kunst is om dit los te kunnen zien (en voelen) van de sores die het probleem in eerste instantie met zich mee brengt. Ga er voor! Ga voor het positieve! Je wordt er vrolijker van en je krijgt daardoor meer zin en kracht om nog meer positieve dingen te doen.

De themaochtend “Ja, maar …” was geweldig om mee te maken; zeer inspirerend voor mij. Ik heb nu heel veel zin om een vervolg aan te bieden voor docenten, begeleiders, zorgcoördinatoren, interne begeleiders, mentoren, etc. etc. met als titel:

En nú …

Aan de slag! Je kan het!

Ella de Jong
www.elladejong.com
PS blijkbaar was ik aanwezig bij een voorloper van "De Grote Omdenkshow" !