Thursday, 16 January 2014

Depressief of lief?

Afgelopen weken waren zwaar voor een geliefd persoon van mij.
Ik bleef zoeken naar manieren om haar uit de sombere gevoelens en gedachten te halen.
Want ik wilde zo ontzettend graag helpen!

Herken je dit als ouder?
Je ziet dat je kind het moeilijk heeft. Je merkt dat je puber vaak alleen is en niet vrolijk is. Je voelt dat je (zo goed als volwassen) kind enorm tobt. En je wilt zo ontzettend graag helpen! 

Herken je dit als vriend/vriendin?
Je ziet dat je vriend/vriendin vaak somber voor zich uit staart. Je merkt dat je maatje nauwelijks te bereiken is en alles zwaar opneemt. Je voelt dat je 'buddy' zich echt óveral zorgen over maakt en niks werkelijk leuk vindt. En je wilt zo graag helpen! 

Depressiviteit is een vaak voorkomend probleem. 
Het valt op dat er steeds meer mensen, waaronder (steeds jongere) kinderen, zich depressief voelen. Het is een groot probleem voor de directe omgeving: hoe kan men helpen en hoe is het in te schatten of deskundige hulp nodig is? 

Ik geef een paar voorbeelden om je kind; je vriend/vriendin te helpen. Om het schrijven makkelijk te houden, gebruik ik de naam van een bekende, sombere figuur. Ior, de ezel uit de Winnie de Pooh verhalen.  

Wat kan je doen om te helpen?
De volgende 5 punten kan je inzetten. 

1. 
Vraag naar zaken die Ior leuk vond. Wanneer, waar, met wie, wat, enzovoorts. Vraag (en vertel zelf ook een beetje) net zo lang totdat Ior iets daarover zegt waardoor hij moet glimlachen, al is het maar even! Ik ben er heilig van overtuigd dat de glimlach precies de juiste opening biedt voor oplossingen, maar daarover een andere keer.

2.
Inzet van vrienden. Waar zou Ior zijn zonder Winnie en al die anderen? Ook al lijkt het niet gewaardeerd te worden, zorg dat er met regelmaat contact is met vrienden. Al is het via mail of Skype. Al is het maar 10 minuten: er moet even gepraat worden. Echte antwoorden terug mailen is ook praten mijns inziens. Praten en schrijven met anderen over andere dingen dan problemen

3.
Wat moet blijven? Hoe klein en simpel ook, er is gelukkig altijd wel iets te vinden waarvan Ior kan zeggen dat dat moet blijven. Precies datgene kan een reden worden minder somber te zijn, er is namelijk iets wat 'in orde' is ofwel 'oké' gevonden wordt. Geef zelf eventueel een voorbeeld van een lastige situatie waarvan je iets kan noemen wat mag blijven.

4.
Ontspannings- /ontwijkingstechniek:  
Dit is een leuke oefening! Als Ior niet mee wil doen, doe het dan zelf in het bijzijn van Ior, dat werkt zeker aanstekelijk! Kies een voorwerp uit je omgeving en bedenk waarvoor je het allemaal kan gebruiken. Hoe gekker hoe - hoe beter. Houd je minimaal 5 minuten bezig met dit voorwerp en de nuttigheid er van. Als Ior dit gedaan heeft, bedenkt hij daarna of hij zich met iets interessanters gaat bezighouden of dat hij verder zal gaan met zijn onnutte, sombere gedachten. * 

5.
Bewegen. Je kent het waarschijnlijk al omdat het bekend is. In beweging zijn helpt tegen sombere gedachten. Wandelen met de hond, een brief posten, een boodschap doen. Het hoeft niet perse een complete workout of basketbaltraining te zijn, dus!
  
Het is me dit keer niet gelukt om er een mooi woord (acroniem) van te maken. Denk aan VIBOB maakt het niet echt makkelijker :-)   Ik hoop dat je de 5 punten sowieso kunt onthouden! Laat me weten of je de oplossingsgerichte achtergrond van deze punten wilt weten en ik stuur je informatie daarover.
Succes met helpen!  

Wat in mijn situatie het meest geholpen heeft?
punt 6: teruggaan naar de situatie waarin het wél goed ging, voelen hoe dat was en daarvan een gedeelte gebruiken in de huidige "sombere" situatie. Stukje bij beetje heeft dat geholpen, gelukkig!

* Ik heb deze oefening ooit gedaan met iemand die in eerste instantie haar houten Boeda uitkoos. Dat bleek toch een beetje oneerbiedig te worden, vond ze. We hebben er samen om gelachen.